행<8>-(45) 하나님의 백성이 하나님을 부르는 것은 그분의 명령이고(시50:15,렘29:12) 그분의 갈망이다(시91:15,습3:9,슥13:9). 이것은 하나님의 구원의 원천에서 기쁘게 물을 마시는 길이고...
사도행전
2013-04-16 , 조회 (69) , 추천 (0) , 스크랩 (0)
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행 2:18, 21 그때에 내가 내 영을 나의 남녀 노예들 위에 부어 줄 것이다. 그래서 그들이 예언할 것이다. … 누구든지 주님의 이름을 부르는 사람은 구원을 받을 것이다.’

Acts 2:18, 21 “And indeed upon My slaves, both men and women, I will pour out of My Spirit in those days, and they shall prophesy.…And it shall be that everyone who calls on the name of the Lord shall be saved.”

주님의 이름을 부르는 것은 신약과 더불어 시작된 새로운 실행이 아니다. 오히려 그것은 창세기 4장 26절에서 인류의 셋째 세대인 에노스에서부터 시작되었다. 주님의 이름을 부르는 것은 욥(욥 12:4, 27:10), 아브라함(창 12:8, 13:4, 21:33), 이삭(창 26:25), 모세와 이스라엘 자손들(신 4:7), 삼손(삿 15:18, 16:28), 사무엘(삼상 12:18, 시 99:6), 다윗(삼하 22:4, 7, 대상 16:8, 21:26, 시 14:4, 17:6, 18:3, 6, 31:17, 55:16, 86:5, 7, 105:1, 116:4, 13, 17, 118:5, 145:18), 시편 기자 아삽(시80:18), 시편 기자 헤만(시88:9), 엘리야(왕상18:24), 이사야(사12:4), 예레미야(애3:55, 57)와 그 밖의 사람들(시99:6)을 통해 지속되었고, 그들 모두가 구약 시대에 이것을 실행했다. 이사야도 또한 하나님을 찾는 사람들에게 그분을 부르라고 당부했다(사 55:6). 이방인들까지도 이스라엘의 신언자들에게 하나님의 이름을 부르는 습관이 있다는 것을 알았다(욘 1:6, 왕하 5:11). 하나님께서 북쪽에서 일으키신 이방인도 하나님의 이름을 불렀다(사 41:25). 하나님의 백성이 하나님을 부르는 것은 바로 그분의 명령이고(시 50:15, 렘29:12) 그분의 갈망이다(시 91:15, 습3:9, 슥13:9). 이것은 하나님의 구원의 원천에서 기쁘게 물을 마시는 길이고(사12:3-4), 하나님 안에서 기뻐하는, 즉 즐겁게 그분을 누리는 길이다(욥27:10). 그러므로 하나님의 백성은 반드시 매일 그분을 불러야 한다(시 88:9). 요엘은 신약 희년에 관하여 그러한 기쁜 실행을 예언했다(욜2:32). (사도행전 2장 21절 각주 2)

Calling on the name of the Lord is not a new practice that began with the New Testament. Rather, it began with Enosh, the third generation of mankind, in Gen. 4:26. It was continued by Job (Job 12:4; 27:10), Abraham (Gen. 12:8; 13:4; 21:33), Isaac (Gen. 26:25), Moses and the children of Israel (Deut. 4:7), Samson (Judg. 15:18; 16:28), Samuel (1 Sam. 12:18; Psa. 99:6), David (2 Sam. 22:4, 7; 1 Chron. 16:8; 21:26; Psa. 14:4; 17:6; 18:3, 6; 31:17; 55:16; 86:5, 7; 105:1; 116:4, 13, 17; 118:5; 145:18),the psalmist Asaph (Psa. 80:18), the psalmist Heman (Psa. 88:9), Elijah (1 Kings 18:24), Isaiah (Isa. 12:4), Jeremiah (Lam. 3:55, 57), and others (Psa. 99:6), all of whom practiced this in the Old Testament age. Isaiah charged the seekers of God to call upon Him (Isa. 55:6). Even the Gentiles knew that the prophets of Israel had the habit of calling on the name of God (Jonah 1:6; 2 Kings 5:11). The Gentile raised up by God from the north also called upon His name (Isa. 41:25). It is God’s commandment (Psa. 50:15; Jer. 29:12) and desire (Psa. 91:15; Zeph. 3:9; Zech. 13:9) that His people call on Him. This is the joyful way to drink from the fountain of God’s salvation (Isa. 12:3-4) and the enjoyable way to delight oneself in God (Job 27:10), that is, to enjoy Him. Hence, God’s people must call upon Him daily (Psa. 88:9). Such a jubilant practice was prophesied by Joel (Joel 2:32) concerning the New Testament jubilee. (Acts 2:21, footnote 1)

신약에서 주님의 이름을 부르는 것은 요엘의 예언이 이루어진 것으로서, 그 당시 오순절 날에 베드로가 사도행전 2장 21절에서 처음으로 언급했다. 이렇게 이루어진 것은 하나님께서 선택하신 백성이 하나님의 신약 희년에 참여할 수 있도록 하나님께서 그들 위에 모든 것을 포함하신 영을 경륜적으로 부어 주신 것과 관련된다. … 이것의 성취에는 두 방면이 있다. 하나님 편에서는 부활하신 그리스도의 승천 안에서 그분의 영을 부어주신 것이고, 우리 편에서는…승천하신 주님의 이름을 부르는 것이다. 주님의 이름을 부르는 것은 그리스도 안의 믿는 이들인 우리가 모든 것을 포함하신 그리스도와 그분께서 성취하시고 도달하시고 획득하신 모든 것에 참여하고 누리기 위해 절대적으로 필요한 것이다(고전1:2). 이것은 하나님의 신약 경륜 안의 주요 실행으로서, 우리의 완전한 구원을 위해 과정을 거치신 삼일 하나님을 누릴 수 있게 한다(롬10:10-13). 초기의 믿는 이들은 주님의 이름 부르는 것을 각처에서 실행했고(고전 1:2), 그것은 믿지 않는 사람들, 특히 박해하는 사람들에게 그리스도를 믿는 이들의 보편적인 표시가 되었다(행9:14, 21). 스데반은 박해당할 때에 이것을 실행했는데(행 7:59), 그의 실행은 그를 박해하던 사람들 중 하나였던 사울에게 깊은 인상을 주었던 것이 분명하다(행7:58-60, 22:20). 그 후, 믿지않던 사울은 이름 부르는 것을 하나의 표시로 삼아 주님의 이름 부르는 이들을 박해했다(행9:14, 21). 사울이 주님께 사로잡힌 직후에 그를 그리스도의 몸의 교통 안으로 인도한 아나니아는 사울에게 주님의 이름을 불러 침례 받고 사울 자신도 역시 주님의 이름을 부르는 이가 되었다는 것을 다른 이들에게 보여 주라고 당부했다. 디모데후서 2장 22절에서 바울은 디모데에게 한 말을 통하여, 초기에 주님을 추구하던 모든 사람이 그렇게 이름 부르기를 실행했다는 것을 지적했다. 의심할 것 없이 바울은 이것을 실행한 사람이었는데, 왜냐하면 그가 젊은 동역자 디모데에게 이것을 행하여 자기처럼 주님을 누리라고 말했기 때문이다. (사도행전 2장 21절 각주2)

 

사도행전2장 21절에서 이름은 인격을 가리킨다. ‘예수’는 주님의 이름이고, 그 영은 주님의 인격이다. 우리가 ‘주 예수님!’이라고 부를 때, 우리는 그 영을 받는다. (사도행전 2장 21절 각주 1)

하나님께서 그분의 영을 부어 주시는 것은 주님의 구원을 그분께서 선택하신 백성에게 적용하시는 것이다. 구원받는다는 것은 하나님의 신약 경륜 안에 있는 복음의 복(갈3:2, 5, 14)인 이 영을 받아들이는 것이다. 이 영은 우리에게 호흡(요20:22)과 생수(요4:10, 14)가 되신 주님 자신 이시다. 우리의 호흡이신 주님을 들이마시고 우리의 생수이신 그분을 마시려면 우리는 그분을 불러야 한다(애 3:55-56, 사 12:3-4). …우리는 구원을 받을 뿐만 아니라 그분의 풍성을 누리기 위해서 주님을 믿은 후에도 그분을 불러야 한다(롬10:12-13). 우리가 우리의 영을 사용하여 주님을 부르고 호흡하고 마실 때에 우리는 그분의 풍성을 누린다. 이것이 하나님께 드리는 참된 경배이다. (사도행전 2장 21절 각주 3)

 

In the New Testament,calling on the name of the Lord was first mentioned by Peter [in Acts 2:21] on the day of Pentecost, as the fulfillment of Joel’s prophecy. This fulfillment is related to God’s outpouring of the all-inclusive Spirit economically upon His chosen people that they may participate in His New Testament jubilee. …[This fulfillment is of] two aspects:on God’s side, He poured out His Spirit in the ascension of the resurrected Christ; on our side, we call on the name of the ascended Lord…inorder…to participate in and enjoy the all-inclusive Christ with all He has accomplished, attained, and obtained (1 Cor. 1:2). It is a major practice in God’s New Testament economy that enables us to enjoy the processed Triune God for our full salvation (Rom.10:10-13). The early believers practiced this everywhere (1 Cor. 1:2), and to the unbelievers, especially the persecutors, it became a popular sign of Christ’s believers (Acts 9:14, 21). When Stephen suffered persecution, he practiced this (7:59), and his practice surely impressed Saul, one of his persecutors (7:58-60; 22:20). Later, the unbelieving Saul persecuted the callers(9:14, 21) by taking their calling as a sign. Immediately after Saul was caught by the Lord, Ananias, who brought Saul into the fellowship of the Body of Christ, charged him to be baptized, calling on the name of the Lord, to show others that he too had become such a caller. By his word to Timothy in 2 Timothy 2:22, Paul indicated that in the early days all the Lord’s seekers practiced such calling. Undoubtedly, he was one who practiced this, since he charged his young co-worker Timothy to do this that Timothy might enjoy the Lord as he did. (Acts 2:21, footnote 1)

The name[in Acts 2:21] denotes the person. Jesus is the Lord’s name, and the Spirit is His person. When we call, “Lord Jesus,”we receive the Spirit. (footnote 2)

God’s outpouring of His Spirit is the applying of the Lord’s salvation to His chosen people. To be saved is to receive this Spirit, who is the blessing of the gospel in God’s New Testament economy (Gal. 3:2, 5, 14). This Spirit is the Lord Himself as the breath (John 20:22) and the livingwater (John 4:10, 14) to us.To breathe Him in as our breath and drink Him as our livingwater,we need to call on Him [Lam. 3:55-56; Isa.12:3-4].…After we believe in the Lord, we need to call on Him that we may not only be saved but also enjoy His riches (Rom.10:12-13). When we exercise our spirit to call on Him, breathe Him in, and drink Him, we enjoy His riches; this is the real worship to God. (footnote 3)

Further Reading: Life-study of Acts, msg. 9; Life-study of Genesis, msg.25

추가로 읽을 말씀: 사도행전 라이프 스타디 메시지 9

창세기 라이프 스타디 메시지 25

 

출처: 한국복음서원<아침부흥 거룩한 말씀>

http://www.kgbr.co.kr/mediazone_manna.php

 

 


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