행<9>-(51) 유대교적인 색깔을 완전히 벗어버려 진정한 교회의 모형이 안디옥 교회도 교회 확장의 이야기의 한 부분이다(행13:1).안디옥에는 다섯 명의 신언자와 교사가 있었고,…그들 중에서 유대인과 이방인이...
사도행전
2013-04-16 , 조회 (118) , 추천 (0) , 스크랩 (0)
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행 13:1-2 안디옥에 있는 교회, 곧 그 지방에 있는 교회에 신언자들과 교사들이 있었는데, 그들은 바나바, 니게르라는 시므온, 구레네 사람 루기오, 분봉왕 헤롯과 함께 자라난 마나엔, 사울이었다. 그들이 주님을 섬기며 금식하고 있을 때, 성령께서 말씀하셨다. “나를 위하여 바나바와 사울을 따로 세워라. 내가 그들을 불러 시킬 일이 있다.”

Acts 13:1-2 Now there were in Antioch, in the local church, prophets and teachers: Barnabas and Simeon, who was called Niger, and Lucius the Cyrenian, and Manaen, the foster brother of Herod the tetrarch, and Saul. And as they were ministering to the Lord and fasting, the Holy Spirit said, Set apart for Me now Barnabas and Saul for the work to which I have called them.

사도행전 9장은 하나님께서 그 당시 사울이라 불렸던 바울을 선택하신 것을 보여 준다. … 하나님께서 구원하시고 사도로 부르신 사람은 경건하고 하나님께 순복한 사람이 아니라 하나님을 대적하고 교회를 박해하고 그리스도인들을 살해하는 것에 찬성한 사람이었다.

아나니아는 왜 복음이 사울에게 전파되어야 하는지 이해할 수 없었다. 이것은 사람의 관념이었다. 그러므로 하나님은 이러한 관념을 깨뜨리시기 위해 어떤 일을 하셨다. 우리의 좁고 잘못된 인간 관념은 교회의 확산을 통해 깨뜨려지고 박살나야한다.

우리는 지금 이 순간 교회를 박해하는 사람이 다음 순간에 복음을 전파할 수 있다는 것을 반드시 믿어야 한다. 하나님께서 확산을 원하시기 때문에 하나님은 능히 이러한 일을 하실 수 있다. … 아나니아가 계시를 받고 사울을 만난 후 성령께서 다시 강림하셔서 이 일을 확증하셨다. (교회의 세 방면(2), 교회의 발자취, 41-42쪽)

Acts 9 shows God’s choosing of Paul, who was called Saul at that time.…The person God saved and chose to be an apostle was not a pious person who obeyed God but a person who opposed God, persecuted the church, and inflicted harm on Christians.

Ananias could not understand why the gospel should be preached to Saul. This is the human concept; therefore, God did something to shatter this concept. Our narrow, erroneous human concept needs to be broken and shattered through the spreading of the church.

 

We must believe that a person can be persecuting the church one hour and preaching the gospel the next hour. God is able to do this because He wants to spread.…After Ananias received the revelation and went to visit Saul, the Holy Spirit descended to confirm this matter. (The Three Aspects of the Church, Book 2: The Course of the Church, pp. 29-30)

주님은 마태복음 16장에서 천국 열쇠들을 베드로에게 줄 것이라고 말씀하셨다 (19절). …베드로는 오순절 날에 유대인을 위해 문을 열었다. 그러나 고넬료의 집에서 그는 이방인을 위해 문을 열었다. …이 때 성령은 공식적으로 교회를 이방인 가운데로 확장시키셨고 장벽을 무너뜨리셨다.

교회는 우주적이기 때문에 반드시 확장되어야 한다. 가장 축복받은 교회는 가장 많이 확장된 교회이다. 만약 어떤 지방의 교회가 계속 확장이 없다면 그 교회의 어려움은 반드시 갈수록 더 많아질 것이며 결국에는 매우 연약하게 될 것이다. 한면에서 일의 움직임과 교회의 확장에 있어서 우리는 진지하고 신중해야 하며 주님께서 오셔서 일하시도록 해야한다. 우리는 결코 제멋대로 경솔하게 행동해서는 안 되고 사람의 손으로 선동해서도 안 된다. 그러나 또 다른 면에서 우리는 교회를 확장할 필요가 있으며 각처에서 힘을 다해 주님의 교회를 일으켜야 한다는 것을 분명히 알아야 한다. 물론 이러한 확장은 사람의 노력에 달린 것은 아니다. 그러나 우리는 이러한 확장을 제한시켜서는 안 된다.

 

안디옥 교회도 교회 확장의 이야기의 한 부분이다(행13:1). 안디옥에는 다섯 명의 신언자와 교사가 있었고, …그들 중에서 유대인과 이방인이 있었고 다양한 인종의 사람들이 있었다. 이것은 오직 성령만이 이루실 수 있는 일이었다. 안디옥 교회는 고넬료의 집에서의 상황보다 더욱 분명한 모습을 갖추게 되었다. 예루살렘에 있는 교회는 모형이 아니었다. 안디옥 교회는 유대교적인 색깔을 완전히 벗어버렸기 때문에 진정한 모형이 되었다. 바로 이러한 교회를 통하여 성령은 제한을 받지 않으시고 확장되어 나가실 수 있었다.

 

그러나 안디옥의 좋은 상황도 여전히 충분하지 않았다. 그러므로 성령께서 오셔서 바나바와 바울을 외지로 나가서 일하도록 보내셨는데 그 목적은 교회를 확장하는 것이었다(행 13:2-12). 우리는 이 사도들의 발자취에서 교회의 확장을 볼 수 있다.

사도 바울은 이방인들에게 복음을 확산하고 그들 가운데 교회들을 세우기 위한 제일 차 사역 여행에서 키프로스로 갔고, …그런 다음 소아시아에가서…그곳에서 많은 지방 교회들을 세움으로 교회를 더욱더 확장하였다(행13-14장).

 

바울이 바나바와 헤어진 후(행15:35-39) 그는 제이 차 사역 여행에 나섰다. 바울은 본래 아시아 일대에서 일하려고 생각하였으나 성령은 그에게 이상을 주시어 마케도니아로, 즉 유럽으로 가게 하셨다. 그리하여 그는 마케도니아에서 몇몇 지방 교회들을 세우게 되었다(행 16:6 -18:22). (교회의 세 방면(2), 교회의 발자취, 45-51쪽)

 

In Matthew 16 the Lord said that He would give the keys of the kingdom of the heavens to Peter (v.19).…On the day of Pentecost he opened the door for the Jews; however, in the house of Cornelius he opened the door for the Gentiles.…At this time the Holy Spirit officially spread the church to the Gentiles and broke down the wall.

Because the church is universal, it is also spreading. The most blessed church is the church that spreads the most. If there is a local church that never spreads, it will have more and more problems until it becomes very weak. On the one hand, we must be careful and serious about the spreading of the church, not being loose or careless or using human methods to promote it. We must allow the Lord to work. On the other hand, we must be clear that the church needs to spread, and we must do our best to raise up churches in every place. Although this does not depend on human effort, we should not limit the spreading.

The church in Antioch was also part of the story of the church’s spreading (Acts 13:1). In Antioch there were five prophets and teachers…[among whom were] Jews and Gentiles and people of different races.…This is something that only the Holy Spirit could have accomplished. The church in Antioch was more fully formed than the situation in the house of Cornelius. The church in Jerusalem is not the pattern; the church in Antioch is the real pattern. The church in Antioch had completely left all the Jewish influence behind. Through such a church the Holy Spirit was able to move forward to spread without any limitations.

 

The good situation in Antioch, however, was still not enough, so the Holy Spirit came and sent forth Barnabas and Paul to the work; their goal was the spreading of the church (13:2-12). We can see the spread of the church by tracing the footsteps of these apostles.

 

On the apostle Paul’s first trip to preach the gospel to the Gentiles and to establish churches among them, he went to Cyprus…[and] Asia Minor…[where] he established many local churches, which represents a further step in the spread of the church (Acts 13?14).

 

After Paul separated from Barnabas (Acts 15:35-39), he went out on his second ministry journey. Paul originally thought that he would work in the region of Asia Minor, but the Holy Spirit gave him a vision and wanted him to go to Macedonia, which is in Europe. Therefore, he establ is hed several local churches in Macedonia (16:6?18:22).

(The Three Aspects of the Church, Book 2: The Course of the Church, pp. 32-36)

Further Reading: The Three Aspects of the Church, Book 2: The Course of the Church, ch. 2

추가로 읽을 말씀: 교회의 세 방면(2) 교회의 발자취 2장

출처: 한국복음서원<아침부흥 거룩한 말씀>

http://www.kgbr.co.kr/mediazone_manna.php

 


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