행<11>-(65) 옛 시대는 율법과 성전의 시대였다. 새 시대는 생명의 법이시며 살아 있는 성전이신 그리스도의 시대이다. 이 두 시대 사이에 하나님께서 그분의 선민을 옛 시대에서 새 시대로 옮기시는 과도기가 있었다
사도행전
2013-05-31 , 조회 (82) , 추천 (0) , 스크랩 (0)
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롬 10:4 그리스도는 모든 믿는 사람을 의에 이르게 하시려고 율법의 완결이 되셨습니다.

갈 2:21 나는 하나님의 은혜를 무효화하지 않습니다. 왜냐하면 의가 율법을 통하여 얻어지는 것이라면, 그리스도께서 헛되게 죽으신 것이 되기 때문입니다.

3:24 그러므로 율법은 우리가 믿음으로 의롭게 되도록, 그리스도께서 오실 때까지 어린이 인솔자가 되었습니다.

Rom. 10:4 For Christ is the end of the law unto righteousness to everyone who believes.

Gal. 2:21 I do not nullify the grace of God; for if righteousness is through law, then Christ has died for nothing.

3:24 So then the law has become our child-conductor unto Christ that we might be justified out of faith.

옛 시대는 율법과 성전의 시대였다. 새 시대는 생명의 법이시며 살아 있는 성전이신 그리스도의 시대이다. 이 두 시대 사이에 하나님께서 그분의 선민을 옛 시대에서 새 시대로 옮기시는 과도기가 있었다. 베드로를 포함해서 초기의 모든 제자들은 하나님께서 시대를 전이시키시는 과정을 거치고 있었다. 그들은 옛 시대 안으로 태어났고, 옛 시대의 지식으로 양육되었다. 따라서 그들은 옛 시대의 사람들이었다. 그러나 그들은 주님께 부름을 받고 주님과 함께 삼 년 반을 지냈다. 더구나 그들은 주님의 부활 후에 놀랍고도 영적인 방식으로 사십 일을 주님과 같이 지냈다. 우리는 하나님께서 그들을 옛 시대에서 새 시대 안으로, 즉 문자로 된 율법과 물질적인 성전에서 생명의 법이시며 살아 있는 성전이신 그리스도 안으로 완전히 옮기시기 위해 그것으로 충분했다고 생각할지 모른다. (사도행전 라이프 스타디, 메시지20, 170쪽).

The old dispensation was the dispensation of the law and of the temple. The new dispensation is the dispensation of Christ as the law of life and as the living temple. Between these two dispensations there was a transitional period in which God was transferring His chosen people from the old dispensation into the new. All the early disciples, including Peter, were undergoing God’s transfer. They had been born into the old dispensation, and they had been raised with the knowledge of that dispensation. Thus, they were people of the old dispensation. However, they had been called by the Lord and had spent three and a half years with Him. Moreover, they spent forty days with Him after His resurrection in a wonderful, spiritual way. We may think that this would be sufficient for God to transfer them fully out of the old dispensation into the new, that is, out of the lawin letters and the material temple into Christ as the law of life and as the living temple.(Life-study of Acts, p. 165)

 

사도행전에 있는 누가의 서술에 의하면, 초기의 사도들을 포함해서 유대인들 가운데 있는 교회는 그들의 유대교적인 배경으로부터 여전히 영향을 받고 그들의 유대 동족들로부터 오는 반대에 얽어매어져, 이 과도기를 성공적으로 통과하지 못했다. 이 어려움은 사도행전에서 그들에게 계속 반복되었다(행 11:1-3, 15:1-5, 21:18-26). 사도 바울 조차도 마지막으로 예루살렘을 방문했을 때 유대교의 실행으로 되돌아갈 위험에 처했었다(행21:20-26).

 

사도행전21장 20절에서 야고보와 예루살렘 장로들이 바울에게 한 말에서 볼 수 듯이, 사도행전 당시에 유대인 믿는 이들은 여전히 구약의 율법을 준수하고 있었다. 야고보와 예루살렘에 있는 장로들과 수많은 유대인 믿는 이들은 여전히 그리스도인의 믿음과 모세 율법의 혼합 가운데 머물렀다. 심지어 그들은 바울에게 유대교 혼합물에 가까운 실행을 따르라고 충고하기도 했다(행 21:17-26). 그들은 율법 시대가 완전히 지나갔고 은혜 시대를 완전히 존중해야 한다는 것과 이 두시대의 구별을 무시하는 것은 하나님의 시대적인 행정과 반대되는 것인 동시에 그리스도의 표현인 교회를 건축하기 위한 하나님의 경륜적인 계획에 막대한 손상을 준다는 것을 깨닫지 못했다.

 

사도행전 21장에서 우리는 야고보와 예루살렘에 있는 장로들이 하나님의 신약 경륜과 구약 시대의 혼합물을 형성한 것을 본다. 실지로 야고보와 장로들은 그러한 혼합을 장려했다. 물론 그들은 그리스도에 대한 믿음을 소홀히 하지 않았다. 그러나 그들은 여전히 구약에 열성적이었다. 결국 예루살렘에는 종교적인 혼합물이 있었다. 우리 모두는 이것을 분명히 이해할 필요가 있다.

 

예루살렘에 있는 유대인 믿는 이들은 그리스도에 대한 믿음과 시대에 뒤쳐진 구약의 것들을 함께 두기를 고집하는 사람들이 되었다. 그들은 이 두 가지 문제를 함께 두기를 원했다. …야고보가 이러한 조류에서 인도자였다. 그는 앞장서서 이렇게 말했을 것이다. “우리는 싸울 필요가 없습니다. 우리는 그리스도에 대한우리의 믿음을 지킬 수 있으며 동시에 구약의 율법과 관습과 실행을 지킬 수 있습니다. 우리는 아직도 할례를 실행할 수 있습니다.”

 

하나님의 신약 경륜과 유대교적인 실행의 혼합은 하나님의 시대에 있어서 오류였을 뿐 아니라 하나님께서 보시기에 가증스러운 것이었다. 이같은 엄청난 혼합은 약 십 년 후 티투스와 그의 군대들이 유대교의 중심인 예루살렘과 성전을 파괴함으로써 주님에 의해 종결되었다. 이것은 교회를 유대교의 황폐시킴에서 구출하고 완전히 분별시켰다. (사도행전 라이프 스타디, 메시지 20, 168-169, 메시지56, 480, 메시지58, 495, 메시지56, 483쪽)

According to Luke’s narration in Acts, the church among the Jews, including the early apostles, did not pass through this transition successfully due to the remaining influence of their Judaic background and the entangling opposition from their Judaic kinsmen. This trouble returned to them again and again in Acts (11:1-3; 15:1-5; 21:18-26). Even the apostle Paul was in danger of being brought back to the Judaic practices in his last visit to Jerusalem (21:20-26).

 

In Acts the Jewish believers still practiced the keeping of the Old Testament law, as indicated by the word in 21:20 spoken to Paul by James and the elders in Jerusalem. James, the elders in Jerusalem, and many thousands of Jewish believers still remained in amixture of the Christian faith and the Mosaic law. They even advised Paul to practice such a semi-Judaic mixture (21:17-26). They were unaware that the dispensation of law was altogether over and that the dispensation of grace should be fully honored, and that any disregard of the distinction between these two dispensations would be against God’s dispensational administration and would be a great damage to God’s economical plan for the building up of the church as the expression of Christ.

 

In chapter twenty-one of Acts we see that James and the elders in Jerusalem had formed a mixture of God’s New Testament economy with the Old Testament dispensation. Actually James and the elders were even promoting this mixture. Of course, they did not neglect faith in Christ, but they were still zealous for the Old Testament. As a result, there was a religious mixture in Jerusalem. We all need to have a clear understanding of this.

 

The Jewish believers in Jerusalem became those who insisted on having both faith in Christ and also the out-of-date things of the Old Testament. They wanted to put these two matters together.…James was the leader in this trend. It seems that he took the lead to say, “There is no need for us to fight. We may keep our faith in Christ and at the same time also keep the Old Testament laws, customs, and practices. We may still practice circumcision.”

 

The mixture of Judaic practices with God’s New Testament economy was not only erroneous in God’s dispensation, but also abominable in the eyes of God. This gross mixture was terminated by Him a mere ten years or so later with the destruction of Jerusalem and the temple, the center of Judaism, through Titus and his Roman army. This rescued the church and absolutely separated it from the devastation of Judaism. (Life-study of Acts, pp. 163-164, 489, 505, 492)

Further Reading: Life-study of Acts, msgs. 20, 56; Crystallization study of the Epistle of James, msg. 6

추가로 읽을 말씀: 사도행전 라이프 스타디 메시지 20

사도행전 라이프 스타디 메시지 56

야고보서 결정-연구 메시지 6

출처: 한국복음서원<아침부흥 거룩한 말씀>

http://www.kgbr.co.kr/mediazone_manna.php

 


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